زندگی با ارتودنسی متحرک

زندگی با ارتودنسی متحرک

۱۷ بهمن ۱۳۹۵ مقالات
  1. دستگاه ارتودنسی متحرک (پلاک ارتودنسی) قرار گرفته بر روی دندان های شما این قابلیت را دارد تا در لحظات حساس زندگی تان آنرا برای لحظاتی از دهانتان خارج سازید و پس از برگشت به روال معمول دوباره آنرا بکار گیرید. تبریک ما را برای شروع دوره درمانی با این عضو از خانواده دستگاههای ارتودنسی پذیرا باشید. شما با رعایت نکات اندکی قادر خواهید بود تا شیرینی طعم دوران درمان ارتودنسی متحرک تان را دوچندان نمایید.

رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان و نظافت پلاک ارتودنسی

شما با انتخاب درمان تخصصی ارتودنسی لیاقت داشتن لبخندی سالم و جذاب را به اثبات رسانده اید. برای رعایت بهداشت روزانه، پلاک ارتودنسی خود را از دهان خارج نمایید و با کمک مسواکی با الیاف نرم تا متوسط که به خمیر دندان معمولی آغشته شده پس از هر وعده غذایی دندان هایتان را مسواک بزنید. یک نوبت هم از نخ دندان معمولی طی شبانه روز کمک بگیرید. برای شستن پلاک می توانید مسواک خود را بدون خمیر دندان بر روی سطوح آن بزنید و حتی گاهی آنرا با مایع صابون معمولی بشویید. هرگز از آب جوش برای شستن پلاک استفاده نکنید. اگر قصد معطر کردن پلاکتان را دارید می توانید محلول رقیقی از آب لیمو تهیه نمایید و حدود ۱۵ دقیقه پلاک خود را در آن غوطه ور نمایید. برای بررسی وضعیت سلامتی دندان هایتان هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

تسکین درد و التیام زخم های مخاطی

خوشبختانه میزان درد در اغلب درمان های ارتودنسی متحرک بسیار اندک می باشد. در صورت لزوم برای کنترل درد می توانید از مسکن های رایج مانند استامینوفن و ایبوبروفن استفاده نمایید. اگر پلاک ارتودنسی تان سبب زخمی شدن قسمتی از مخاطات شما شده است در اولین فرصت ممکن به ارتودنتیست خود مراجعه نمایید. در این شرایط حتما در ۲۴ ساعت قبل از مراجعه پلاک خود را مورد استفاده قرار دهید تا متخصص ارتودنسی تنظیم دستگاه را براساس محل دقیق زدگی بانجام رساند.

چه زمانی از پلاک استفاده نمایم

متخصص ارتودنسی مدت زمان دقیق استفاده از پلاک ارتودنسی را تعیین خواهد نمود و شما برای دستیابی به نتایج مطلوب درمانی بایستی نهایت همکاری را بعمل آورید. با این حال در بیشتر مواقع بایستی پلاک بطور تمام وقت بر روی دندان ها قرار گیرد. برای مسواک زدن، میل نمودن غذا و انجام ورزش های پرتحرک (مانند شنا، تکواندو و فوتبال) پلاک را موقتا از دهان خارج نمایید و حتما جهت جلوگیری از گم و آلوده شدن طی این مدت آن را در داخل جا پلاکی مخصوص قرار دهید.

با پلاک آسیب دیده چه کنم

مراقبت از پلاک ارتودنسی مسولیتی است که بر عهده شما می باشد و از دست کاری خودسرانه آن بایستی پرهیز نمایید. در مواری مثل باز نمودن پیچ پلاک، متخصص ارتودنسی نحوه انجام درست این کار را به شما خواهد آموخت. چنانچه به هر علتی پلاک شما دچار آسیب دیدگی و شکستگی گردد، گم شود یا در محل صحیح خود در داخل دهان ننشیند در اولین فرصت به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

چگونه هرچه سریعتر به پلاک خود عادت نمایم

عادت نمودن به پلاک ارتودنسی بسیار ساده می باشد. اکثر انسان ها طی دوران کودکی با پستانک و طی دوران کهنسالی با دست دندان قبلی خود آنچنان عادت می نمایند که ترک این عادات حتی گاهی غیر ممکن می نماید. در ابتدای درمان متحرک ارتودنسی زبان به سرعت می آموزد که با وجود پلاک ارتودنسی چگونه حروف را بدرستی ادا نماید. می توانید با بلند خواندن یک متن و یا صحبت کردن با نزدیکانتان در چند روز اول شروع درمان بر سرعت انطباق گفتاریتان بیافزایید. بزاق افزایش یافته نیز پس از چند روز به حالت طبیعی برخواهد گشت. مهمتر از همه اینکه در اینجا اراده قوی شما برای بهتر شدن زیبایی صورت تان به بوته آزمایش گذاشته می شود و عزم راسخ تان در رسیدن به نتایج مطلوب درمانی طنین حس خوب پیروزی را میهمان وجودتان خواهد نمود.

پلاک نگهدارنده ارتودنسی

پس از پایان درمان های ارتودنسی، متخصص ارتودنسی ممکن است برای تثبیت نتایج درمان پلاک های نگهدارنده ارتودنسی را برایتان تجویز نماید. شما طبق رژیمی که ارتودنتیست تعیین می نماید از پلاک استفاده می کنید و زمانی که برای درمان های نظیر پرکردن دندان ها نزد دندانپزشک می روید حتما پلاک را با خود ببرید و ایشان را درجریان استفاده از پ نگهدارنده ارتودنسی قرار دهید.

قبل از مراجعه به متخصص ارتودنسی

 از میل نمودن خوراکی هایی با بوی تند مانند سیر و پیاز اجتناب نمایید و بدقت بهداشت خود را رعایت کنید. طبیعی است پلاک طی ویزیت ارتودنسی بایستی همراهتان باشد.

راه حلی برای موارد اورژانسی

پلاک های متحرک ارتودنسی که منطبق بر رعایت موارد ذکر شده مورد استفاده قرار می گیرند درمانی مطمئن و ایمن را برای شما فراهم می آورند. در تمام طول مدت درمان شما تیم پشتیبانی فضای مجازی ما آماده است تا از طریق صفحه اینستاگرام drhojatdarvishpour در اسرع زمان راهنمایی های لازم در موارد اضطراری را خدمت تان ارائه دهد.